Vega challenge #2: nice :)

vegachallengeNa een week met allerlei heerlijke recepten is het deze week iets minder spannend geweest. Maar ik heb weer goed weten vol te houden. Mijn vegetarische ervaringen van deze week…

zondag

Van een van de recepten van vorige week had ik nog flink wat gegrilde paprika’s over. Het besluit om een paprika soepje te maken is dan ook makkelijk gemaakt. Via okokorecepten.nl vond ik het onderstaande recept.

paprikasoep

Ingrediënten:
– 1 kleine rode ui
– olijfolie
– 500 ml groentebouillon
– 150 gr geroosterde paprika
– 1 gele paprika
– crème fraîche

Versnipper de rode ui en fruit deze lichtjes in een pan met wat olijfolie.

Breng ondertussen in een andere pan de groentebouillon aan de kook. Ik heb hiervoor een bouillonblokje gebruikt en deze in 500 ml water laten oplossen.

Haal 150 gr geroosterde paprika uit een pot of blik en pureer dit in een blender of met een staafmixer. Snij de gele paprika in stukken en voeg dit toe aan de paprika mix en pureer dit mee. Voeg daarna de gefruite ui en de bouillon toe en meng dit goed door elkaar. Voeg eventueel nog wat peper naar smaak toe.

Schenk deze soep in een kom en voeg als laatste een lepeltje crème fraîche toe. Dien dit meteen op.

Eet smakelijk!

maandag

Een heerlijke ontdekking gedaan. Dit ga ik zeker vaker eten: geroosterde bloemkool en kikkererwten met dijon dressing van de website Wat Eet Je Dan Wel.

Ingrediënten voor 2 personen:
– 1 bloemkool
– 1 blik kikkererwten (400 gr)
– 2 eetlepels dijon mosterd
– 3 eetlepels olijfolie
– 1,5 eetlepels rode wijnazijn
– peper
– zout
– 1/3 cup peterselie, fijngehakt (ik heb de gedroogde versie gebruikt)

Verwarm de oven voor op 200 graden. Spoel de kikkererwten af en laat deze uitlekken in een vergiet. Snij ondertussen de bloemkool in kleine roosjes.

Plaats de bloemkool en de uitgelekte kikkererwten op een bakplaat en besprenkel dit met een klein scheutje olijfolie. Strooi er peper en zout over en schep dit om.

Zet het vervolgens 45 minuten in de oven of wanneer de groenten beginnen te kleuren. Check dit dus regelmatig.

Meng ondertussen de mosterd, olijfolie, rode wijnazijn en wat peper en zout.

Haal de groenten uit de oven en stop het in een grote kom. Voeg vervolgens de mosterd dressing toe en schep om. Strooi er als laatste de peterselie erover heen.

Eet smakelijk!

dinsdag

Vandaag probeer ik een vleesvervanger uit: de rode bieten burger van Bé Good (verkrijgbaar via Jumbo).

rodebietburger

Het is makkelijk klaar te maken: beetje olijfolie in de pan, 1-2 minuten aan elke kant verwarmen en that’s it! En nu baal ik dat ik onwijs verkouden ben, wat de smaak heel erg beïnvloed. Maar wat ik proef is goed. Goede stevige burger met stukjes rode biet erdoor. Aanrader.

Er zitten twee burgers in 1 verpakking. Ik heb ze allebei opgewarmd, maar de tweede heb ik een dag later gegeten met wat gebakken aardappeltjes en sla. Nomnom.

donderdag

Vandaag de topper van de week: de vegetarische lasagne van De Groene Meisjes. Mijn jongste zusje kwam bij mij eten en we hebben de hele ovenschaal leeggegeten…zoooo lekker!

Ingrediënten:
– een pakje lasagnebladen
– 1 courgette
– 1 aubergine
– 2 tomaten
– 4 eetlepels cashewnoten
– 4 eetlepels geraspte kaas (i.p.v. de edelgistvlokken in het originele recept)
– peterselie
– groene olijven

Voor de saus:
– een kleine rode ui
– twee teentjes knoflook
– 1 blik gepelde tomaten
– 2 eetlepels tomatenpuree
– 1 theelepel gedroogde oregano
– 1 theelepel gedroogde basilicum
– een halve theelepel rozemarijn
– peper
– 1 theelepel witte suiker
– zout

Snij de aubergine, courgette en tomaten in plakken. Verwarm de oven voor op 230 graden en leg de plakken aubergine op een ovenrooster. Schuif de aubergine in de oven en laat dit in ongeveer 4-5 minuten bruin en gaar worden.

Verlaag hierna de oven naar 220 graden.

Maak ondertussen de saus. Versnipper de ui en snij de teentjes knoflook in plakjes. Verwarm een klein scheutje olijfolie in een pan en bak de gesnipperde ui ongeveer 3-4 minuten aan.Voeg vervolgens de knoflook toe en bak dit nog een minuutje mee.

Doe ondertussen alle andere saus ingrediënten in de blender of pureer dit met een staafmixer. Mix daarna de knoflook en de ui kort mee.

Pak je ovenschaal en beleg de bodem met een laagje saus. Leg hierop het eerste laagje lasagnebladen en druk ze een beetje aan. Leg de helft van de aubergine- en de courgette plakken erop. Smeer vervolgens een nieuwe laag saus over de groenten en daarna een nieuwe laag lasagnebladen erop. Leg vervolgens de laatste helft groenten erop en eindig met een laatste laag van saus. Verdeel de tomatenplakken op de bovenkant.

Stop de cashewnoten in de keukenmachine en laat dit hakken tot kleine stukjes noot. Mix dit met de geraspte kaas en verdeel dit over de tomatenplakken.

Zet de schaal in de oven voor 30 minuten.

Laat het een beetje afkoelen en garneer de lasagne met de peterselie en in ringetjes gesneden olijven.

Eet smakelijk!

Tip: let op het formaat ovenschaal. Mijn schaal was eigenlijk iets te groot voor de opgegeven ingrediënten in het originele recept, waardoor de laagjes saus vrij dun waren. Gelukkig heeft dat geen invloed gehad op de smaak. Hierdoor wijkt mijn recept op een aantal punten af van het origineel.

vrijdag

Vleesvervanger nummer 2: Rul gehackt van De Vegetarische Slager (verkrijgbaar bij o.a. Jumbo)

Ziet er in de verpakking ook uit als gerulde gehakt, maar dan op basis van soja in plaats van rund- of varkensvlees. En qua structuur verschilt het heel weinig. Een fijne vervanger voor het regulier gehakt.

gehackt2

Ik heb het gehackt gebruikt in een ‘prutje’ van leftovers:
– een groene paprika
– 3 tomaten
– wat diepvriesgroenten van de Lidl
– 2 teentjes knoflook
– crème fraîche
– tomatenpuree
– geraspte kaas

Eerst de diepvriesgroenten in de pan. Al bakkende laten ontdooien en wachten tot het meeste vocht uit de pan is verdwenen.

Ondertussen snij je de paprika en de tomaten in stukjes en dit voeg je vervolgens toe aan de diepvriesgroenten. En je perst de knoflookteentjes uit boven de pan. Dit alles laat je even meebakken.

Daarna voeg je de crème fraîche (leftover van de paprikasoep) en de tomatenpuree (leftover van de lasagne) toe en laat dit even meekoken tot een stevige saus.

Als laatste voeg je het gehackt toe en verwarm dit voor 5 minuten mee.

Bij het serveren strooi je wat geraspte kaas over de maaltijd.

Eet smakelijk!

Dat was het alweer voor deze week. Ik heb niet helemaal vlees vrij geleefd, aangezien ik voor de lunch 2x een broodje met vleeswaren heb gehad. Dit lag nog bij mij in de koelkast en ik vind het zonde om dat weg te moeten gooien, omdat ik het niet meer zou eten. Maar de overige maaltijden zijn allemaal vleesvrij geweest! En ik voel me er heel lekker bij. Wist niet dat het zo makkelijk zou zijn.

Ik hoop dat ik jullie hiermee kan inspireren om eens wat vaker vegetarisch te gaan eten. Er zijn genoeg artikelen op het internet te vinden wat de voordelen hiervan zijn: niet alleen voor jou persoonlijk, maar ook ten aanzien van dieren en het milieu.

Alle kleine beetjes helpen 🙂 . liefs

3 gedachtes over “Vega challenge #2: nice :)

Plaats een reactie