Catfulness: all that matters is right meow?!

catfulness_kennism1Je kunt wel zeggen dat ik een fan ben van mindfulness. Het is een mooie levenswijze die met enige aandacht makkelijk in te passen is in je dagelijkse leven. Maar het nadeel van dit is dat je het ook makkelijk kunt vergeten en dat je weer vervalt in oude patronen.

Daarom heb ik een tijdje geleden besloten om weer wat meer aandacht te besteden aan mindfulness. En hoe fijn is het als je katten en mindfulness kunt combineren? Mijn #crazycatlady hart ging sneller kloppen toen ik op Facebook de volgende advertentie tegenkwam:

catfulness_ad

Toen ik het las heb ik mij meteen opgegeven voor de kennismakingsavond…net als veel anderen, want we zaten uiteindelijk met zo’n 15 man, nou ja, vrouwen in kattencafé Poeslief. En ook de pers was op de hoogte:

De opkomst tijdens deze kennismakingsavond was enorm, maar uiteindelijk zijn er maar een paar vrouwen overgebleven. En dat is heel fijn gebleken. Met z’n vieren en Karst, onze mindfulnesstrainer, komen we eens in de twee weken samen in het kattencafé. Op yogamatjes doen we twee tot drie oefeningen per sessie. Oefening die jouw focus legt op de ademhaling, waarbij het gecombineerd wordt met korte bodyscans. Alles met als doel: hoe voel jij je nu? Wat neem je nu waar en wat zou je er nu aan kunnen doen?

De rest van de tijd praten we voornamelijk over datgene waar wij in het dagelijks leven tegen aan lopen en hoe wij daar zo mindful mogelijk mee om kunnen gaan. Deze sessies gaan heel gemoedelijk en het voelt vertrouwd om jouw verhaal te delen, want hoe verschillend onze achtergronden ook zijn, iedereen zit er voor hetzelfde.

Soms is het best emotioneel en komen de persoonlijke spanningen heel dichtbij. Het komt regelmatig voor dat je tijdens een sessie geconfronteerd wordt met je onzekerheden. Maar het voelt goed.

En hoe leuk is het om ondertussen de katten om je heen te hebben lopen, bij jou op de yogamat kruipen, en soms ook gewoon super irritant zijn, omdat ze op het moment van een oefening bepalen om met een vrij luidruchtig balletje te spelen. Het blijven katten. Maar het draagt wel bij aan het huiskamergevoel die ik ervaar tijdens de sessie, wat er weer voor zorgt dat het minder beladen is.

Mede dankzij deze sessies heb ik betere gesprekken kunnen voeren met Peter, voornamelijk in het uiten van de gevoelens die je toch liever voor jezelf wilt houden of heel diep wilt weg stoppen, om vooral niet als zwak te worden gezien. Ook heeft ‘Catfulness’ er onder andere voor gezorgd dat ik de knoop beter heb kunnen doorhakken om te stoppen met werken. Hoe moeilijk deze keuze ook is.

Is dit alles vergelijkbaar met de reguliere mindfulnesstraining die acht weken duurt? ‘Catfulness’ moet je zien als de extra light versie. Deze training werkt zonder werkboek met allerlei schrijfopdrachten. Je krijgt per keer maar één opdracht mee, waar je de twee weken tot aan de volgende sessie mee werkt. Dit kan zijn van het bewust meemaken van een alledaagse activiteit (bijvoorbeeld tandenpoetsen) tot aan een meditatie oefening die je eens in de twee dagen doet. Prima als introductie op mindfulness of als opfrisser.

Wat heeft het voor mij opgeleverd? Ik ben me (opnieuw) meer bewust hoe ik me voel en waar spanning en emoties zich vastzetten in mijn lichaam. En dit zorgt ervoor dat ik makkelijker onder woorden kan brengen wanneer ik me even gewoon heel klote voel. De volgende stap is wel dat ik het klote gevoel moet leren accepteren, in plaats van er tegen willen vechten om het maar niet te hoeven ondergaan, omdat het er niet mag zijn van mezelf. Het is oké, want ‘all that matter is right meow’.

liefs

Bron foto 1: Hollandse Hoogte
3 gedachtes over “Catfulness: all that matters is right meow?!

Geef een reactie

